גביית חובות מלקוחות

גביית חובות מלקוחות הוא הצד הפחות נוצץ בניהול עסק או חברה. הגבייה כרוכה במשאבים רבים, ונתקלת לא פעם עם משלמים שהתשלום שלהם לא מכובד, התפספס במועד המתאים או מתרצים פעם אחר פעם את סיבת חוסר התשלום.

על מנת לטפל כראוי בנושא הגבייה, נוהגים עסקים שונים להפעיל מחלקת גבייה וכמובן עורך דין גבייה מטעמם, כאשר יש מקום לפעול משפטית.

גביית חובות מלקוחות: פעולה מורכבת, גם במובן הפסיכולוגי

כולנו מבינים כי כסף הוא האלמנט החשוב ביותר בעסקים, כאשר עתידו של כל עסק נגזר על פי שורת הרווח שלו.

יחד עם זאת, גביית חובות היא מלאכה קשה וסיזיפית, שנדרשת מצד אחד לעמידה נחושה מול חוקים ברורים בנושא ומן הצד השני להתנהלות "על חבל דק", כדי שהליכי הגבייה לא יהרסו את היחסים עם הלקוחות או יסלימו לכדי אי קבלת התשלום כלל. 

הפעולה הראשונה בתהליך הגבייה – מכתב אזהרה

אם ניהול גבייה מול הלקוח לא מניב פרי במשך תקופה, העסק רשאי להתחיל לפעול בדרכים שימצא לנכון כדי לגבות את החוב: שיחת טלפון ללקוח, שליחת מכתב עם הסכום העדכני לתשלום, קפיצת התשלום בהתאם לתנאי החוזה וגם שליחת מכתב אזהרה.

מכתב האזהרה מורה ללקוח לשלם את הסכום באופן מיידי, על מנת להימנע ממעבר התיק לטיפולו של עורך דין גביית חובות

במקרה שהחייב יבחר להתעלם מהמכתב או מהליכי הגבייה שננקטו עד כה, ניתן יהיה להעביר את הגבייה לטיפולו של עורך הדין, מטעמו יישלח מכתב טרם נקיטה בהליכי הוצאה לפועל.

בנקודה זו, גביית חובות מלקוחות עוברת הלכה למעשה לטיפול משפטי ישיר, שצפוי לצמצם את פרק הזמן שיחלוף עד להסדרת התשלום וישתמש בזכויות הזוכה לפי חוק כדי להשלים את העניין.

הגשת התנגדות לתביעה על סכום קצוב

אם מכתב ההתראה מעורך הדין לא נשא פרי והמשמעות היא שהליכי גביית חובות מלקוחות בעניין זה לא צלחו, באפשרותו לפתוח תיק בהוצאה לפועל.

כעת, יקבל החייב אזהרה של 30 ימים לשלם את חובו, אחרת ייכנסו לתוקפן הגבלות שונות כמו עיקול על חשבון הבנק, עיקול משכורת, ביטול כרטיסי האשראי ועוד.

בתקופה זו, עומדת לחייב הזכות להגיש התנגדות לתביעה, אם לטענתו אין קיום תנאים מתאימים להגשתה. 

כך למשל, במקרה של גביית שיקים חוזרים מלקוח שהגיעה עד כדי אזהרה לפני נקיטה בהליכי הוצאה לפועל, במסגרתה החייב טען כי פרע את חובו מול החברה בדרך אחרת והדבר, כך מסתבר, לא נקלט ברשומות החברה.

במצב כזה החייב נדרש להביע את נימוקיו וטענותיו לגבי הסכום שנטען כי חייב ולצרף את כל האסמכתאות המוכיחות כי אכן שילם סכום זה. 

במקרים אחרים, ניתן להתבסס על טענה טכנית כלשהי, למשל שגובה החוב אינו ניתן לחישוב מתמטי פשוט ולכן לא עומד בקריטריונים לתביעה על סכום קצוב . 

תביעה על סכום קצוב בבית המשפט

רשם ההוצאה לפועל שיבדוק את טענות ההתנגדות, יקבע האם מתקיימים תנאים להגשת התביעה בהקשר לגביית חובות מלקוחות שניסיתם לבצע.

במקרה כזה, הליכי הגבייה יוקפאו והתביעה תועבר מהרשם לבית המשפט, כדי שתידון בסדר דין מקוצר. כעת בית המשפט יקבע האם החייב רשאי להתגונן בנושא. 

במקביל, הזוכה נדרש להודיע האם הוא מעוניין להמשיך בתביעה או לסגור את התיק בתוך 30 ימים מרגע ההחלטה על העברת התביעה לבית המשפט.

אם יבחר להמשיך, עליו לשלם את האגרה ולנהל את התביעה כסדרה. 

מה קורה כאשר בית המשפט דוחה את התנגדות החייב? כעת גביית חובות מלקוחות דרך הליך סדר הדין המקוצר תימשך דרך הוצאה לפועל.

אם ההתנגדות תתקבל, יימשך ההליך בבית המשפט עצמו. 

כיצד לנהל גביית חובות מלקוחות כמו שצריך?

כדי להימנע מטעויות שמובילות אל הליכי גביית חובות ממושכים מאוד מהלקוחות, יש לעקוב אחרי מספר פעולות פשוטות שיקטינו את המפגש עם סרבני התשלום מבעוד מועד:

  1. וודאו את זהות הלקוח – יש לקבל מהלקוח פרטים מלאים ומעודכנים שישמרו לאורך כל תקופת ההתקשרות עמו. חשוב לשים לב גם לשינויים במקרה של לקוח המהווה חברה בע"מ כמו שינוי שם החברה, מספרה ברשם החברות, שינויים בבעלי המניות ועוד. 
  2. אל תתנהלו ללא הסכם התקשרות – ההסכם מגדיר ומסדיר את מסגרת היחסים בינכם לבין הלקוח. עמדו על כך לפני מתן השירות בפועל.
  3. דרישה לבטוחות וערבויות – ניתן להחתים לקוחות על ערבות מסוימת כנגד התחייבויותיו אליכם. הדבר יקטין משמעותית את הסיכוי למאמצי גביית חובות מלקוחות מתקדמים. 

משרד עו"ד אחיה וקסלבאום מטפל בהצלחה במקרים קשים של סרבני תשלום, תוך ניהול הליכי גבייה מקצועיים ובלתי מתפשרים, תוך מציאת הפתרונות האופטימליים לכל מצב.

להתייעצות בנושא פנו אלינו כבר עכשיו. 

שאלות ותשובות

מתי צריך "לצאת לדרך" עם גביית חוב מלקוח?

הדבר תלוי בהתקשרות ביניכם, שתסדיר את מועדי התשלום. כעת יש לפעול בהתאם למנגנון העסקי שלכם, הקובע מועדים ומצבים בהם יש להפנות את הטיפול למחלקת הגבייה ומשם הלאה לעו"ד. 

מתי הולכים להוצאה לפועל ומתי לבית המשפט?

אם מכתב ההתראה מעורך הדין לא נשא פרי, ניתן לפנות ללשכת ההוצאה לפועל. כעת, יישלח לחייב מכתב אזהרה הקובע כי עליו להסדיר את החוב בתוך 30 ימים, אחרת יינקטו נגדו עיקולים והגבלות. 

השמעת המאמר לכבדי ראייה:

דרג מאמר זה

עו"ד אחיה וקסלבאום

אחיה וקסלבאום משרד עורכי דין הוא משרד מוביל בתחום המשפט האזרחי-מסחרי, עם התמחות מיוחדת בתחומי המקרקעין והגבייה ואכיפת החיובים. המשרד מספק שירותים משפטיים מקיפים ללקוחות פרטיים ועסקיים בכל רחבי הארץ.