עורך דין ונוטריון וסיועו בתהליך הורשת דירה או קבלת דירה בירושה

אם הגעתם לשלב שבו אתם מעוניינים להוריש דירה ליקיריכם ולתעד זאת בצוואה מתאימה, מיד נסביר לכם כיצד מתרחש תהליך הירושה המלא ומהן השלכותיו על היורשים עצמם.

מאמר זה יסייע לכם לקבל החלטה מתאימה בנושא, רגע לפני שאתם נפגשים עם עורך דין ונוטריון לעריכת הצוואה עצמה ויפרט את כל מה שחשוב שתדעו סביב הנושא.

כיצד מתרחשת הורשת דירה כשקיימת צוואה?

במקרים רבים, חלק מעזבונו של אדם כולל גם דירה שנמצאת ברשותו.

על מנת להוריש אותה לאדם אחר, יורש נדרש לרשום אותה על שמו בלשכת רישום המקרקעין (טאבו) וזאת לאחר שהוציא צו קיום צוואה כחוק (או לחילופין צו ירושה).

את רישום זה ניתן לערוך בכפוף להגשת בקשה מתאימה לטאבו ואותה ניתן להגיש גם במקרה של הסכם חלוקת עיזבון שנערך קודם לכן בין כל היורשים. 

גם לעניין בקשה זו רצוי שיהיה מעורב עורך דין ונוטריון, על מנת שיוודא כי התהליך נותר יעיל וענייני ואיננו מכיל בעיות או התנגדויות מצד יורשים אחרים שלא קיבלו את חלקם בנכס. 

האם דירה בירושה חייבת במס?

העברת דירה בירושה אינה מהווה אירוע מס, כך שאין המדובר במכירת דירה שתמורתה יש לשלם מס שבח וגם לא באירוע של קניית דירה שמצריך תשלום מס רכישה.

השאלה היחידה היא, האם בעת שהיורש מחליט למכור את הדירה, יצטרך לשלם מס שבח.

ובכן, במקרה כזה הוא אכן יידרש לתשלום מס שבח, למעט אם עומד לזכותו פטור מתשלום זה. 

היבטים לעריכת הצוואה במשרדו של עורך דין ונוטריון מיומן

עורך דין ונוטריון שעמו תערכו את הצוואה, יציע לכם לשקול גם את השלכות הירושה עצמה: האם מדובר בנכס סנטימנטלי שקיימת סכנה כי ימכר ואיננו יישמר?

האם ייתכן שהנכס שהושאר לבני המשפחה עלול לעורר מחלוקת או סכסוך קשה?

האם יש פתח לשיתוף ברווחים כספיים ממכירת או השכרת הנכס?

אין ספק שמדובר בנושאים שצריך לתת עליהם את הדעת מבעוד מועד וליצור בעבורם תנאים והוראות ברורות בעת עריכת הצוואה. 

חשיבותו של ייעוץ משפטי מאת עורך דין ונוטריון

בין אם ירשתם דירה ובין אם אתם מעוניינים להעביר דירה בירושה, חשוב לפנות בנושא לייעוץ משפטי.

עורך דין המנסח את צוואת המוריש, יכלול בה פרטים מסודרים ומפורטים ללא כפל משמעויות, לרבות הבהרות מדויקות לגבי הנכס, זהות יורשיו וחלוקת הרכוש הברורה לכל אחד מהם מתוך עזבונו. 

במקביל לעריכת הצוואה עצמה, יתקבל גם תכנון מס שבוחן את חבויות המיסוי העתידיות של היורשים וכן את השלכותיו של תהליך רישום ההורשה.

כמובן שבעתיד, יוכלו היורשים לפנות אל אותו עורך דין מקרקעין והוא מצידו ידאג ללוות את הרישום עד לאישור הבקשה. 

היבטים שצריך לשקול בעת הורשת דירה בצוואה

הורשת דירה לקטין

קטין הוא מי שגילו נמוך מ-18 שנים ולעתים קיים הצורך להוריש לו את הדירה.

כמובן שהמוריש רשאי להציב אי אילו תנאים לעניין זה, אך מרגע העברת דירה לקטין, אין באפשרותו לעשות בה כרצונו עד להגיעו לגיל 18.  

זכות בדירה שניתנה לבן/ בת הזוג בירושה

היבט נוסף שחשוב לשקול מול עורך דין ונוטריון בנושא הורשת הדירה, הוא "הסדר איזון המשאבים" לפיו בני זוג ידועים בציבור או נשואים, לעתים נאלצים לפי חוק לחלק את רכושם עם בני הזוג אחרי הגירושין, גם אם מדובר בדירה שניתנה בירושה.

וכך, אם הירושה ניתנה במהלך הנישואין, בני הזוג השביחו את הנכס והשתתפו בהוצאות עליו, סביר להניח שבית המשפט יקבע כי זהו נכס משותף ולכן יש לחצות את הזכויות בו. 

הורשת דירה בדמי מפתח

בעלי מעמד של דייר מוגן, לא רשאים להעביר הלאה את הזכות שקיבלו בחייהם בירושה.

כאשר אדם המוגדר כדייר מוגן הולך לעולמו, זכותו הולכת עמו, אך חלקים ממנה עשויים לעבור הלאה שלא דרך מתן הירושה. 

בשורה התחתונה:

למרות שההחלטה על זהות יורשי המקרקעין עשויה להיות פשוטה מאוד, המורכבויות שעומדות מאחוריה מצדיקות מחשבה עמוקה על כדאיות הירושה והשלכותיה.

לשם כך, חשוב לקבל ייעוץ משפטי מאת עורך דין ונוטריון מוביל שיסייע לכם למצוא את הפתרונות הטובים ביותר.

משרד עורכי דין אחיה וקסלבאום המתמחה בדיני מקרקעין, דיני צוואות וירושות ומשמש גם נוטריון מוסמך לשירותי נוטריון, מעניק את מעטפת השירותים המלאה ביותר לנושא. 

משרדנו מטפל במגוון סוגיות מקרקעין בהווה ובעתיד לרבות עריכת צוואות וצו קיום צוואה, עריכת חוזה מכר דירה במתנה, פיצול זכויות, פינוי מושכר לאחר רישום הדירה על שם היורש ועוד. 

עורך דין ונוטריון – שאלות נפוצות

לשם מה צריך נוטריון?

לאישור נוטריוני חשיבות משפטית רבה ביותר, בשל העובדה שהוא מעניק למסמך תוקף משפטי ומהווה ראיה לאמיתות המידע המופיע בו. 

כיצד לערוך צוואה נוטריונית?

הצוואה תכלול הוראות בע"פ או בכתב לנוטריון, כשלאחריה תבוצע בדיקה לאימות זהות המצווה, כשירותו המשפטית, הבנת השלכות רצונו כמפורט בצוואתו וחתימה מרצונו הטוב והחופשי. הנוטריון יקרא את תוכן הצוואה בקול, המצווה יצהיר כי זוהי צוואתו והמסמך ייחתם ע"י שניהם.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

דרג מאמר זה

עו"ד אחיה וקסלבאום

אחיה וקסלבאום משרד עורכי דין הוא משרד מוביל בתחום המשפט האזרחי-מסחרי, עם התמחות מיוחדת בתחומי המקרקעין והגבייה ואכיפת החיובים. המשרד מספק שירותים משפטיים מקיפים ללקוחות פרטיים ועסקיים בכל רחבי הארץ.